-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

با توجّه به كلمههايي كه در آية 66 سورة يونس و آية 15 سورة رعد آمده; مانند: مَن، طوعاً و كرهاً، ظلالهم، بالغدو و الاصال، آيا اينها دليل بر زندگي انسانها در كهكشانهاي ديگر نميباشد؟

ترديدي نيست كه كلمة مَن براي موجودات داراي عقل به كار ميرود و آنچه قطعي است، اين كه مراد از صاحبان عقل و خرد، تنها فرشتگان هستند.

از امام باقر7 روايتي به اين معنا نقل شده است: مراد از مَنْ يسجد از اهل آسمانها، ملائكه هستند كه با اختيار و رغبت، سجده مينمايند و مراد از ]من يسجد[ از زمين كسي است كه مسلمان است و تولّد او در اسلام بوده است و امّا آن كه با كراهت براي خدا سجده ميكند، كسي است كه مجبور به اسلام شده و كسي كه اصلاً سجده نميكند، ساية او در صبح و شام سجده ميكند.(تفسير صافي، فيض كاشاني، ج 3، ص 63 ، نشر مؤسسة اعلمي.)

ممكن است طوعاً و كرهاً اشاره به اين باشد كه مؤمنان از روي ميل، در پيشگاه پروردگار به سجده ميافتند و خضوع ميكنند، امّا غير مؤمنان، هر چند حاضر به چنين سجدهاي نيستند، تمام ذرّات وجودشان از نظر قوانين، تسليم فرمان خدا است، چه بخواهند و چه نخواهند.

آمدن كلمة ظلال، سايهها، دليل بر اين نيست كه همة آنها كه در آسمان و زمين هستند، وجود مادي دارند و داراي سايهاند، بلكه تنها اشاره به آن دسته از موجوداتي است كه سايه دارند.(تفسير نمونه، آيةا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 10، ص 157، نشر دارالكتب.)

علاّمه طباطبائي در اين باره فرمودهاند: اين كه در اين آيه سجود را اختصاص داده به صاحبان عقل، از زمين و آسمان، با آن كه سجده و ذلّت در برابر حق تعالي، براي همة موجودات ميباشد; به اين جهت است كه سخن در اين سوره با مشركين است و برهان عليه آنها است، گويا ميخواهد مشركين را وادار كند به خضوع و سجده در برابر خود، همان طور كه صاحبان عقل از آسمانها و زمين با رغبت سجده ميكنند تا آنجا كه ساية آنها هم، براي خدا سجده مينمايند... و اين كه سجدة موجودات را اختصاص به صبح و شام داده، در حالي كه اختصاص به آن دو وقت ندارد، بلكه در تمامي زمانها است; به اين جهت است كه كم و زياد شدن ساية اجسام، هميشه در صبح و شام صورت ميگيرد و در نتيجه در آن موقع در حسّ بيننده، سقوط بر زمين و ذلّت سجود را مجسّم ميسازد.(تفسير الميزان، علاّمه طباطبائي، ج 11، ص 353، نشر مؤسسة اعلمي للمطبوعات.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.